Näringsterapi och Kostrådgivning

Känner du dig trött, obalanserad och/eller stressad? Kanske har du värk i kroppen eller huvudet? Du har kanske länge kämpat med din vikt och vill justera den? Idrottar du mycket och får lätt skador och infektioner? Eller känner du dig frisk men du behöver byta strategi för att uppnå optimala resultat i din träning eller i ditt affärsliv?

Du kanske äter näringsrik mat, men om du ofta är sjuk, tränar hårt, sover dåligt eller stressar i vardagen kan kroppen ha svårt att ta upp all den näringen och behöver då lite extra stöttning.

Som näringsterapeut ger jag dig råd om vilken typ av kosthållning och eventuellt tillskottsprogram som bäst kan hjälpa dig utifrån din symtombild, en noggrann anamnes, en HRV mätning och en frekvensanalys. Vi tittar på din bakgrund, din livsstil samt kost- och miljöfaktorer. Vi tar i beaktande eventuell fysisk och psykisk stress, trauma och infektioner. Det går även att komplettera med ett HMA test eller DNA test och se över din mineral- och näringsstatus samt dina genetiska förutsättningar. På det sättet får vi ett bra utgångsläge för dig och kan lättare skräddarsy och planera din väg till önskat resultat. 

Kost- och livsstilsförändringar är grundläggande för en förändring till ett bättre hälsotillstånd. Som komplement kan det användas hälsobefrämjande träning, mindfulness och kosttillskott.

Jag strävar till att mina klienter skall få hållbara och bestående resultat och jag coachar dem att uppnå ett tillstånd av optimal hälsa – ett positivt tillstånd av vitalitet och livsglädje. 

Personlig Träning

Träning och idrott är ett väldigt brett område – det går att anpassa för alla. Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller van motionär – jag kan hjälpa dig med dina behov inom träningen. 

  • Du kanske aldrig har tränat mer än vad du behövde göra när du gick i skolan. Har en läkare sagt till dig nu att det skulle vara hälsosamt att börja träna? Var skall du börja? Vad skulle du tycka om att göra?

  • Är du aktiv och behöver inspiration till nya träningsupplägg?

  • Tränar du för mycket eller för lite? Varför når du inte dina mål? Behövs det variation i träningen?

  • Behöver du justera din vikt och vill ta hjälp av motion och rörelse? Kanske i kombination med konsultation i kost och näring.

  • De flesta sitter still för mycket idag och är i behov av en mer planerad stund av rörelse i vardagen. Att träna rörlighet och smidighet kanske gynnar dig.

  • Har du ont i kroppen? Skador eller diffus smärta – ofta sjuk? Kanske stressad av smärtan eller får smärta av stress...

Behoven är olika för alla och det är många faktorer vi behöver ta i beaktande. Det kan vara svårt för den ovana att ta det stora klivet in i träningsvärlden. Det går även att t.ex. komplettera med DNA test och se över dina genetiska förutsättningar. Tillsammans lägger vi upp en plan och målbild, som skall fungera för dig. Jag coachar och guidar dig med övningar, jag tar i beaktande din historik och ditt utgångsläge, samt jag följer upp dina resultat. Jag vill inspirera och motivera dig att få en optimal hälsa.

Du kan gärna välja att träna tillsammans med en vän eller i en mindre grupp.

HRV Träning

HRV (Heart Rate Variability - eller Hjärt Rytm Variation på svenska) är en term inom kardiologin, som beskriver det normala tillståndet hur två hjärtslag efter varandra aldrig är exakt identiska. De skiljer sig åt i kraft, tid och längd. Det vi känner som slag på handleden kallar vi för vår puls och det är olika tid mellan varje slag (mätt i millisekunder). Då får vi en snittpuls, ett BPM. Det är variationen mellan slagen som är HRV.

HRV Träning passar alla personer, som på något sätt vill och behöver förändra eller förebygga sin hälsa. Känner du dig stressad och har svårt att prestera på jobbet? Har du svårt att sova? Vill du justera din vikt? Har du ett förhöjt blodtryck och känner oro i vardagen? Eller kanske du tränar mycket idrott och behöver hitta ditt bästa mentala tillstånd när det gäller – en balans mellan fokus och återhämtning.

HRV Träning är baserat på forskning och används, som ett mätbart instrument, för att bl.a hantera stress och öka prestationsförmågan inom affärslivet och idrott. Många använder detta instrument för att öka sin medvetenhet, hitta balans i vardagen och orka med livets utmaningar.

Grundtekniken handlar om andningens påverkan på det inre systemet – vårt autonoma nervsystem (ANS). Man tränar i realtid på att uppnå ett harmoniskt läge i kroppen, där man tillfälligt vilar i ett mentalt, emotionellt och kroppsligt ”friläge” och ökar därmed sin inre kondition. HRV Träning är en indikation på funktionell hälsa och nervsystemets åldrande. En korttidsmätning visar hur det ser ut i dig just nu – det återspeglar dynamiken i ditt ANS. Mer om HRV träning kan du läsa här.

Med regelbunden HRV Träning kommer man att nå en högre grad av samstämmighet i sin kropp, vilket gör det lättare att:

  • växla mellan stress och välmående

  • tänka klart och fatta beslut i högre tempo

  • öka återhämtningsförmågan

  • öka uthållighet och balans i en föränderlig miljö

  • öka kreativiteten

  • förbättra prestationsförmågan

  • få en bättre sömn

  • sänka sitt blodtryck

  • dämpa ångest och oro

En mätning går till så att jag kopplar upp dig med en öronsensor, som avläser pulsen. I datorprogrammet ser vi i realtid dina resultat och där sparas dina mätningar. Du kan välja att investera i ett eget mobilt program (Inner Balance), där du kopplar en trådlös öronsensor till en app i din mobil eller på din surfplatta. Då kan du träna HRV dagligen i olika miljöer och situationer. Dina mobila mätningar kan sedan synka med mitt datorprogram och jag kan coacha dig på distans.

En HRV mätning ingår i Nybesöket för att se ditt nuläge.

Avslappningsmassage

De flesta människor har någon form av spänningar och ömhet i nacke, skuldror och rygg. Ofta beror de på stress och ensidig, stilla livsstil. Det kan även handla om skador och trauman, som gör att kroppen blir spänd i ett undermedvetet försvar.

Under de senaste decennierna har stressen ökat i samhället. Uttrycket ”gå in i väggen” fanns inte för 50 år sedan. Behovet av avspänning och antistress har ökat och är stort hos oss idag. Regelbunden avslappningsmassage, kanske så ofta som en gång i veckan, hjälper kroppen att varva ner och hitta tillbaka till ett avslappnat tillstånd.

Avslappningsmassage introducerades redan 1962 på Axelsons Gymnastiska Institut och är en effektiv och enkel metod, som Hans Axelson utvecklade vidare.

Massagen utförs med lugna och lätta grepp. Beröring och denna metod påverkar hela kroppen och är ofta smärtstillande och rogivande. Vissa klienter blir så avslappnade att de somnar – underbart!

Du kan välja avslappningsmassage på två sätt hos mig:

  • 25 min rygg, skuldror, nacke

  • 50 min rygg, skuldror, nacke, ansikte, armar och ben samt vaggningsrörelser som avslut

Vid infektioner och/eller feber skall du avstå från massage. Du kan välja om du vill få massage med olja, eller behålla kläderna på.