Holistisk Styrka

16. mar, 2020

Landa i denna tanke. Andas. Det finns mycket positivt att fokusera på. Skifta ditt fokus till det som glädjer dig och känn tacksamhet för det du har. Det enkla i livet. Det lilla i livet. Det goda i livet. Stäng av bruset en stund för reflektion och omtanke för dig själv. Slut ögonen, lägg händerna på bröstet eller magen och andas 10 långsamma, djupa andetag - gärna genom näsan. Avslappnat ansikte, avslappnade käkar, glada tankar - le. Låt bröstkorgen och magen expandera när du andas in, och långsamt krympa när du andas ut.
Att starta sin dag med denna enkla övning sätter en positiv prägel på dagen. Att göra den innan sänggående skapar en bättre sömn. Att stanna upp under arbetsdagen med denna övning sänker stressnivån och ökar ditt fokus.

6. mar, 2020

Jag har levt med en hel del smärta i kroppen och haft besvär med huden sedan jag var ett barn. Ryggsmärtan uppstod i tonåren och eksemen kom och gick.
Det fanns inte en tanke eller kunskap om att det jag åt varje dag kunde vara en orsak till min obekväma tillvaro.


Jag har alltid varit aktiv men smärtan begränsade mig ganska mycket. Jag fick anpassa mig hur jag rörde mig. Och idag förstår jag också att min sömn var försämrad pga smärta och klåda. Inte en optimal kombo. Återhämtningen är viktig.


När jag fick barn, för 11 år sedan, insåg jag att hälsan kommer inifrån. Min son fick eksem som jag. Min dotter reagerade på livsmedel. Och för 6-7 år sedan ändrade vi kosten ännu mer. Jag var redan kock och kostrådgivare men jag kände att det finns mer kunskap än hur man lagar mat och hur många kalorier man skall få i sig per dag. Jag började studera näringsmedicin och började se helheten. Vi plockade bort det som skapade belastning för våra kroppar. Barnen sov bättre, deras hud (och min) lugnade sig, min smärta avtog och om vi blir förkylda är det lindrigt och kortvarigt. Men det sker inte så ofta mer (peppar peppar 😊).
Det är en livsstil, en pågående process. Ingen diet eller kur.


Idag jobbar jag med att hjälpa andra komma på rätt bana gällande kost och livsstil. Jag är funktionsmedicinsk näringsterapeut och jobbar med kroppen som en helhet. Hos mig får du alltid en handlingsplan och handfasta råd att komma igång. Du gör jobbet mellan våra träffar och jag följer upp dina resultat och stöttar dig under resans gång. Du kan kombinera att få både tips på kost och träning samt återhämtning i form av avslappningsmassage och bioresonans behandling. Självklart coachar jag dig på distans om du inte kan komma till min mysiga arbetsplats på Lugnett Studio i Täby kyrkby.
Vill du ha en förändring? Låt mig få hjälpa dig nu. Må gott 💖 Jenny

13. okt, 2019

Det florerar många inlägg och artiklar på sociala medier nu om C vitamin och rönnbär.

Jag vill klargöra några saker kring ämnet. När jag första gången läste att det räcker att äta 3-5 st rönnbär om dagen för att täcka dagens C vitamin behov tänkte jag att det är ju fantasktiskt. Det låter dock lite för bra för att vara sant. Ändå sprider grupp efter grupp denna info och folk slukar det med hull och hår. 

Livsmedelsverket är ett bra uppslagsverk när det gäller olika livsmedels näringsinnehåll. Sen är det en annan diskussion gällande deras rekommendationer på hur mycket näring som vi behöver.

 

Men först rönnbärets näringsinnehåll: 

  • det är ett näringsrikt bär
  • det dominerar med C vitamin
  • 100 g rönnbär = 2 dl rönnbär
  • 100 g rönnbär innhåller 98 mg (milligram) C vitamin
  • detta är över 120 % av RDI (rekommenderat dagligt intag)

Vad skriver LMV om C vitamin?

  • en frisk vuxen människa behöver 75 mg /dag (detta är deras RDI)
  • en gravid kvinna behöver 85 mg /dag
  • en ammande kvinna behöver 100 mg /dag
  • barn behöver, beroende på ålder, 20-50 mg /dag

"3-5 st rönnbär /dag räcker för att täcka dagsbehovet". Nej det stämmer inte. För att täcka dagsbehovet, enligt LMV, så behövs nästan 2 dl /dag rönnbär för en vuxen person. 

Är 75 mg då tillräckligt? Nej, det är det ju inte. Det är ett RDI, alltså ett "existens minimum". Detta är den minsta mängd kroppen behöver för överlevnad. Som näringsterapeut är ODI (optimalt dagligt intag) och TDI (terapeutiskt dagligt intag) mer intressant. Mängden näring man behöver för att förebygga och undvika näringsbrist och sjukdomar. TDI jobbar vi med kortvarigt med då brister är ett faktum. 

ODI för C vitamin är 2000-12000 mg, men mer normalt är 1000-2000 mg hos en frisk och aktiv person. Denna mängd skall man dela upp under dagen - kroppen kan inte ta upp så stor mängd som en portion. 

Alltså ät minst 2 dl rönnbär /dag och gör det många gånger per dag. Rimligt? Kankse inte. Men  rönnbär är bra för leder och urinvägar så passa på att plocka dem nu och använd dem i matlagningen nu när naturen bjuder på dem. Tänk på att äta dem obehandlade - C vitamin är otroligt känsligt för upphettning. Så kokar du sylt eller gelé på bären är inte effekten densamma + att du har tillsatt mycket socker, som skapar inflammation i kroppen. Själv så rensar jag dem, sköljer dem och fryser in. Jag plockar några från frysen några ggr i veckan för att lägga på gröten. Man kan även tillsätta dem i en smootie. Som frysta blir de mildare i smaken men näringen bevaras.

6. apr, 2019

Idag har vi börjat tappa sav från vår björk. På mindre än en timme har vi fått nästan 1 liter god och stärkande sav. Savtappning är en gammal svensk tradition som kom att bli vanlig under 1700- och 1800-talet. Även i Finland, de östeuropeiska länderna och i de flesta övriga länder där björken är vanlig förekommer savtappning. Björksaven var förr ett viktigt vitamintillskott på vårvintern - även boskapen brukade få björksav att dricka.

Björksav måste tappas under en viss tid av året, beroende på art och geografi. Generellt sett mellan vinterns uppbrott och knoppsprickningen på våren, när saven stiger som mest intensivt, vilket betyder ungefär en månads tid. Efter knoppsprickningen brukar saven få en bitter smak. 

Färsk björksav är mycket ömtålig. Även kyld så håller den sig bara upp till 2–5 dagar. Hållbarheten kan förlängas genom infrysning eller pastörisering, men pastörisering förstör en del ingredienser och kan förändra smaken av produkten.

På grund av den korta skördetiden och savens ömtålighet kan priset på björksav vara mycket högt i vissa länder. Exempelvis i Japan kan man få betala upp till 500 kronor per liter. 

Björksaven har haft en stor betydelse i den folkliga medicinen mot olika åkommor, såsom bot för lungsjukdomar, förkylningar, kolik, njursten, samt olika bristsjukdomar såsom skörbjugg. Linné ansåg att saven var en bra hostmedicin och ett utmärkt laxermedel. Forskningsrön från Lunds universitet har påvisat att savens naturliga beståndsdelar skulle kunna motverka cancer. Många erfarar även att björksav är effektivt mot pollenallergi. 

Användningsområde:

Stärkande måltidsdryck, kan motverka pollenallergi, utvärtes för lenare hud, antioxidant - skyddar cellerna mot oxidativ stress, för tandhälsan - rik på xylitol.

Dosering:

Vanligt intag är 1-5 dl/ dag. Börja med en mindre mängd och trappa upp.

Björksavens innehåll:

vatten, kalium, kalcium, magnesium, fosfor, mangan, zink, aminosyror, enzymer, proteiner, socker (fruktos, glukos och xylitol). 

OBS! Tänk på att tappning av björksav inte ingår i allemansrätten.