15. mar, 2019

World Sleep Day

Det är många faktorer som skapar stress i vår vardag. Vi behöver därför mycket återhämtning. Och det sker bl.a när vi sover. 

Vi ska helst sova en tredjedel av dygnet. Sömnen tvättar vår hjärna. Den är avgörande för hjärnans funktion, för livet. Det brukar sägas att vi behöver sömnen för återhämtning, en period när stresshormonerna, pulsen och kroppstemperaturen går ner, blodtrycket sänks och immunsystemet stärks. 

Maiken Nedergaards forskning, verksam vid Köpenhamns Universitet och University of Rochester,  har ökat vår kunskap om hur hjärnan gör sig av med uttjänta proteiner, det vill säga skadliga slaggprodukter, medan vi sover. Systemet skyddar hjärnan från sjukdomar och kallas det glymfatiska systemet.

Det är viktigt att ha en god sömnrutin varje dag. Vi kan inte ta igen sömn på helgen, som vi har missat under veckan. Och glymfsystemet fungerar bäst när vi är i vår djupsömn, vilket innebär att vi behöver helst lägga oss senast kl 22 på kvällen. 

Här kommer mina 8 tips på goda dagsrutiner, som kan ge dig en bättre nattsömn:

  1. Försök att stiga upp ungefär samma tid varje dag
  2. Spendera tid utomhus så du exponeras av naturligt dagsljus
  3. Motionera dagligen - all typ av rörelse räknas
  4. Undvik kaffe och alkohol
  5. Undvik att äta sent på kvällen - låt matsmältningen vila minst 12 timmar 
  6. Minimera skärmtiden på kvällen
  7. Koppla av med t.ex ett varmt bad, bastubad, en bok eller meditation
  8. Ha det mörkt och svalt i sovrummet

Sov gott ❤