13. okt, 2019

Rönnbär och C vitamin

Det florerar många inlägg och artiklar på sociala medier nu om C vitamin och rönnbär.

Jag vill klargöra några saker kring ämnet. När jag första gången läste att det räcker att äta 3-5 st rönnbär om dagen för att täcka dagens C vitamin behov tänkte jag att det är ju fantasktiskt. Det låter dock lite för bra för att vara sant. Ändå sprider grupp efter grupp denna info och folk slukar det med hull och hår. 

Livsmedelsverket är ett bra uppslagsverk när det gäller olika livsmedels näringsinnehåll. Sen är det en annan diskussion gällande deras rekommendationer på hur mycket näring som vi behöver.

 

Men först rönnbärets näringsinnehåll: 

  • det är ett näringsrikt bär
  • det dominerar med C vitamin
  • 100 g rönnbär = 2 dl rönnbär
  • 100 g rönnbär innhåller 98 mg (milligram) C vitamin
  • detta är över 120 % av RDI (rekommenderat dagligt intag)

Vad skriver LMV om C vitamin?

  • en frisk vuxen människa behöver 75 mg /dag (detta är deras RDI)
  • en gravid kvinna behöver 85 mg /dag
  • en ammande kvinna behöver 100 mg /dag
  • barn behöver, beroende på ålder, 20-50 mg /dag

"3-5 st rönnbär /dag räcker för att täcka dagsbehovet". Nej det stämmer inte. För att täcka dagsbehovet, enligt LMV, så behövs nästan 2 dl /dag rönnbär för en vuxen person. 

Är 75 mg då tillräckligt? Nej, det är det ju inte. Det är ett RDI, alltså ett "existens minimum". Detta är den minsta mängd kroppen behöver för överlevnad. Som näringsterapeut är ODI (optimalt dagligt intag) och TDI (terapeutiskt dagligt intag) mer intressant. Mängden näring man behöver för att förebygga och undvika näringsbrist och sjukdomar. TDI jobbar vi med kortvarigt med då brister är ett faktum. 

ODI för C vitamin är 2000-12000 mg, men mer normalt är 1000-2000 mg hos en frisk och aktiv person. Denna mängd skall man dela upp under dagen - kroppen kan inte ta upp så stor mängd som en portion. 

Alltså ät minst 2 dl rönnbär /dag och gör det många gånger per dag. Rimligt? Kankse inte. Men  rönnbär är bra för leder och urinvägar så passa på att plocka dem nu och använd dem i matlagningen nu när naturen bjuder på dem. Tänk på att äta dem obehandlade - C vitamin är otroligt känsligt för upphettning. Så kokar du sylt eller gelé på bären är inte effekten densamma + att du har tillsatt mycket socker, som skapar inflammation i kroppen. Själv så rensar jag dem, sköljer dem och fryser in. Jag plockar några från frysen några ggr i veckan för att lägga på gröten. Man kan även tillsätta dem i en smootie. Som frysta blir de mildare i smaken men näringen bevaras.