19. apr, 2020

När kroppen utsätts för hot

Idag vill jag reflektera över den rådande Covid-19 pandemin. 

Hela världen påverkas av detta virus, som ingår i virusfamiljen Corona. Myndigheter uppdaterar oss dagligen hur läget är globalt och lokalt. Vi matas med siffror och statistik och många känner sig rädda och oroliga för sin hälsa och för sitt liv. 

Med det här inlägget vill jag informera om vad vi kan gör på individnivå i dessa tider. Det vi kan göra som medmänniska är att följa svenska FHM riktlinjer för att både respektera varandra och minska spridning av smitta. På det sättet avlastas vården och resurserna förblir tillräckliga.

Som individ kan du jobba på att (be)hålla ditt immunförsvar starkt. Varför ska du göra det? Jo, för när du infekteras av virus, bakterier och andra fripassagerare så är det vårt immunförsvar som tar striden mot dessa inkräktare. Vita blodkroppar och andra celler jobbar ständigt med att bryta ner ovälkomna mikroorganismer (vi har en mängd välkomna mikroorganismer som vi är beroende av för att existera). Vi utsätts dagligen av dessa via maten vi äter, vattnet vi dricker och luften vi andas. 

Hur kan du stärka ditt immunförsvar? 

  • Andas djupa andetag - gärna med näsan där vi kan filtrera luften
  • Vila och sov ordentligt - FHM ber oss som medmänniskor att stanna hemma så mycket som möjligt. Passa på att vila extra.
  • Drick vatten - 1-2 liter rent vatten/ dag
  • Rör på dig 
  • Vistas utomhus - frisk luft och dagsljus stärker oss
  • Ät ren mat - näringsrik, oprocessad mat gynnar kroppen och avlastar immunförsvaret
  • Ta extra näringstillskott: multivitamin-mineral som bas, toppa med vit.C, vit.D och Zn
  • Gör nåt du tycker om - prata med en vän, läs en bok, måla, lyssna på musik, spela spel
  • Ta ett varmt bad, bada bastu, be om massage på rygg och skuldror - detta frigör må-bra-hormoner
  • Pausa från skärmar
  • Ta hjälp av mig för att få en mer individanpassad plan för din hälsa

Vad belastar ditt immunförsvar?

  • Stress, rädsla, oro och aggressivitet - det frisätter mycket fria radikaler, som är som rost mot våra celler, och då går det åt mera näring och antioxidanter för att reparera cellerna
  • Mediciner, kemikalier och andra föroreningar som vi utsätts för dagligen 
  • Alkohol och tobaksprodukter
  • Socker, godis, snacks, läsk, bullar, kakor, processad mat 
  • Stillasittande och överträning
  • Skärmtid och uppkoppling - hänger ihop med stillasittande men även det fakto att vi får för mycket strålning från våra apparater
  • Nyheternas dödsrapporter - hänger ihop med punkt 1 här 

Som funktionsmedicinare och näringsterapeut är det som en nagel i ögat när jag läser inlägg på socialamedier från personer som är så arga och rädda för att medmänniskor inte håller avstånd i matbutiker. Det förstår jag. Däremot vill många passa på att dela med sig att de skulle handla godis och läsk i butiken. Det förstår jag inte. Ekvationen att vara rädd, arg och handla godis är ett perfekt recept för att en inkräktare (ovälkommen mikroorganism) skall få sitt fäste eftersom immunsystemet har fullt upp med att ta hand om alla negativa känslor och socker, som skapar oxidativ stress (fria radikaler). Och att säga till mig "man måste ju få unna sig" eller "man måste ju få leva livet" funkar inte. Att unna sig handlar om att ta hand om sig och då kan man leva livet. Punkt.

Håll avstånd, håll god hygien, stanna hemma och vila om du känner dig hängig och följ råden ovan, som gynnar din inre armé. Då optimerar du chansen att inte bli allavrligt sjuk om du blir smittad. Ju fler som är friska på individnivå desto bättre är det även för folkhälsan.