3. nov, 2020

Benbuljong

5 själ till att dricka benbuljong:

  1. Är anti-inflammatorisk. Innehåller höga halter av de anti-inflammatoriska aminosyrorna glycin och prolin.
  2. Läker en läckande eller stressad tarm. Gelatinet skyddar och läker slemhinnan i mag-tarmkanalen, samt stödjer matsmältning och upptag av näringsämnen.
  3. Minskar ledsmärta och inflammation. Glukosamin kan stimulera tillväxten av nytt kollagen, reparera skadade leder och minska smärta och inflammation i kroppen.
  4. Ger friskt hår, hud och naglar. Kollagen och gelatin stödjer hårväxt, hudföryngring och håller naglarna starka.
  5. Är mättande. På grund av det höga näringsinnehållet minskar hungerkänslor och sug.
  6. Och mycket mer 🙂

Recept:

  • ca 1,5 kg nötköttsmärgben och knogben 
  • 1 dl rå äppelcidervinäger och/eller färskpressad citronsaft
  • ca 4 liter vatten 
  • 3 selleristjälkar, delade
  • 3 morötter i bitar
  • 3 lökar i bitar
  • 2 msk ghee eller smör
  • Havssalt
  • Krydda med till exempel rosmarin, timjan eller basilika.
  • En handfull färsk persilja läggs i på slutet.

Gör såhär:

  1. Placera benbitarna i en stor rostfri eller keramisk gryta. Tillsätt vatten så det täcker, salt och äppelcidervinäger (eller citronsaft). Låt blandningen stå i en timme så läcker mer mineral ut ur benen.
  2. Koka upp och skumma av det bruna ovanpå. Tillsätt grönsaker och rotfrukter, kryddor och ghee (ger god smak), och sjud sedan på låg värme i minst 8–10 timmar, helst över natten. Fyll på vatten om det behövs så det täcker benen. Skrapa ur märgen ur benen efter ett tag. (Om benen klyvts från början, så att märgen är frilagd, behövs inte lika lång koktid.) Jag köper färdiga mindre bitar. Jag hittar dem i frysdisken och de är i ca 1,5 kg förpackningar - perfekt. Jag kokar/sjuder min buljong i ca 4 tim.
  3. Lägg i persiljan på slutet.
  4. Låt sedan buljongen svalna något, ta ur benen och sila den om du så önskar.
  5. Jag sparar kryddorna och grönsakerna och mixar ner dem i buljongen med en stavmixer. Sedan häller jag upp i portioner och fryser in. Buljongen håller sig bra några dagar i kylen och flera månader i frysen. 
  6. God som sådan med lite extra grönsaker, groddar, alger osv, eller som smaksättning i maten istället för den klassiska buljongtärningen.
  7. Njut!